GöteborgsRegionens Släktforskare

Utfärd till Fiskemuseet på Höno-Klåva måndagen den 22 september

• en bildbeskrivning visas när muspekaren placeras över bilden
  • genom att klicka på bilden visas den i större storlek i ett separat fönster
  • bilderna ligger lite spritt i avvaktan på Jannes eller någon annans bidrag
  • bilderna ägs av respektive fotograf

För 100:- jämnt + 20 kr till chauffören fick vi medlemmarna i GRS en halv dag på Hönö Klåva.

Vi möttes vid Exercishuset beredda att ge oss ut i skärgården. I strålande solsken och förväntansfulla tog vi oss på egen hand till Fiskemuseet härledda av en väl fungerande GPS, som med glada tillrop gav oss uppgift om "wrong way", "kör in i rondellen tag andra till höger" hamnade vi invid museets entré, där vi mottogs av chefen och grundaren Dag Edvardsson och hans glada medarbetare som på genuin bohuslänska förevisade lokalens rika samlingar.

Vi fick veta mycket om museets tillkomst, särskilt förundrades vi av den minskade fiskeflottan från 150 till 17 och redogörelsen för Ulvens med flera ubåtars undergång. Dessutom presenterades djur och fiskliv utomordentligt väl. Det var ett mycket underhållande besök och vi avslutade det med en charmant hönökaka på originalbageriet.

En nöjd resenär

GRS medlemmar samlas   Dag Edvardsson på trappan till Fiskemuseet

Dag Edvardsson framför Ulvenmontern Namnskylten med omkomna vid Ulvens förlisning Svante från Hönö är ett av namnen

Kafé Hönökakan Dags affärsskylt för kafé Hönökakan Fiskemuseets entréskylt

Du kan läsa mer om museet på hemsidan. Titta speciellt på ena gaveln! Där har man byggt ihop huset med en halv fiskebåt, som man kan se innifrån inne på museet.