I Linnés fotspårPICT2479.jpg (58489 byte)

vårutfärden den 12 maj 2007

Inledning
Skottorps slott
Lugnaro
Hemmeslövs herrgård
Råshult

Åter en utflykt i släktforskarregi; denna gång till Skottorp, Lugnaro, Hemmeslöv och Råshult. I bussen var vi ett 50-tal personer som lyssnade på en snabbpratande guide från Hallands Turistbyrå. Hon berättade om Fjärås Bräcka och om Äskhults by och livet där före och efter skiftet 1861. Där flyttade aldrig gårdarna ut utan byn blev kvar som en enhet Vi fick höra mycket om Tjolöholm som byggdes för Fredrik Dickson och om lilleputtbyn Nasaret med små hus och gator, om Bockstensmannen på Varbergs Museum och hans nya huvud och om pepparrotsodling. Världsarvet Grimetons höga master såg vi också från vägen. Jag fick syn på några harar på ett gärde, en ormvråk på en stolpe, en märgelgrav, vindkraftverk, gula rapsfält, trift, allt medan vi for genom ett vårgrönt Halland.PICT2472.JPG (790684 byte)

Alldeles efter Skummeslövs kyrka såg vi Skottorps slott vid slutet av en allé. Där möttes vi av ägaren som uppenbarade sig i jeans och en för slottet passande blus med puffärmar. Hon höll en kort introduktion om stället i Kungssalen där Karl XI hade gift sig med Ulrika Eleonora. Hon talade entusiastiskt och levande om både slott och människor, och när vi hade druckit kaffe en trappa upp i Röda salongen fortsatte hon. Väggarna var täckta av målade draperade röda skynken, och längs taket löpte en rad figurer från Titusbågen i Rom. En av ägarna var Peter Möller som i mitten av 1800-talet var en stor innovatör inom jordbruket: han använde konstgödsel, han täckdikade, han avlade fram bättre kreatur, han vårdade sig om sina underlydande. Och den nya ägaren vill ägna sig åt att framställa ost. Jag hittade en bild av slottet med trädgård i Suecia Antiqua.

PICT2475.jpg (60890 byte)IMGP0015.jpg (44460 byte)

Solen bröt fram medan vi fortsatte till Lugnaro-grottan, en gravhög från bronsåldern innehållande en skeppssättning och en gravurna med brända ben från en ung kvinna. Man gick igenom Johannas kök i den lilla låga stugan ner i den restaurerade PICT2474.jpg (332841 byte) graven med lite diffus belysning på föremålen. Spännande! På kort tid hade vi förflyttat oss från 1600-talet bakåt till bronsåldern.

Lunch åt vi på Hemmeslövs Herrgård, dit det kom flera bussar med turister som skulle ha mat. Skånestek. En liten promenad hann jag med före nästa etapp.IMGP0021.jpg (42731 byte)

Och sedan resans höjdpunkt! - Färden gick förbi åkrar och kalhyggen förorsakade av orkanen Gudrun. Nära Traryd stod en ståtlig älg – av trä. Stengärdsgårdar ringlade överallt. Och så Råshult, Linnés födelsebygd . Där möttes vi av små stugor med gräs- och halmtak, brunnsstång vid den ursprungliga källan, bussar, smålandsstaket, turister, kålgård, bilar och så en ny guide. Men när jag lämnat det bakom mig och var ute i hagen , den steniga magra marken, ängsblommorna, den gamla linden med flygrönn, de hamlade träden, då upplevde jag något av den lycka som Linné måste känt då han sprang omkring där. Där fanns gökärt och liljekonvalj, getrams och svinrot, maskros, vallört…. Det hade varit underbart att få gåPICT2480.jpg (50976 byte) omkring överallt på ängarna och ha gott om tid och njuta av allt. Men jordlagret är tunt, marken slits. Här betas inte ängarna förrän efter slåttern. Vi tittade också på de små trädgårdarna, bl.a. den som Linnés far gav sin fru. Den skulle föreställa en fest: en upphöjning i mitten var bord med olika växter som glas och fat, runt omkring stolar med gäster, allt med olika blommor som skulle avbilda det som hörde till en bjudning. Där växte nu bl.a. smultron, (som Linné åt mängder av för att kurera sig), nejlikor, timjan, rosmarin, ett litet äppleträd.

Inne i Linnéstugan hade man tagit fram det ursprungliga målade mönstret på väggarna, breda takplankor, väggfasta bänkar. I ett av rummen var vägarna täckta av fotografier.

I sista minuten före avresan köpte jag och flera med mig glass och fördröjde hemresan lite. Solen lyste fortfarande där vi for genom täta skogar och förbi före detta skogar, kilometervis med gärdsgårdar, och så ett par tranor som spankulerade på ett gärde nära vatten.

Tack för en trevlig resa !

topp

Margareta Åquist